Anna Szczepaniak
Kategoria:

Nie tylko „w czasie deszczu dzieci się nudzą…”.

Polecamy Państwu ciekawe strony logopedyczne:

http://www.cwiczenia-logopedyczne.pl/

https://www.mimowa.pl/na-telefon

https://www.printoteka.pl/dl/materials/category/1

https://domologo.pl/

https://www.logotorpeda.com/

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

Przykłady zabaw rozwijających mowę dziecka (dla rodziców, nauczycieli, dzieci...).

Pilot w samolocie
Wybieramy dwoje dzieci. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy, drugie odgrywa rolę kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje samolotem tak, aby ten bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi być skoncentrowany, aby poruszać się między ustawionymi w pomieszczeniu przeszkodami.

Personifikacja – uosobienie przedmiotów

Uczestnicy zabawy wspólnie wybierają przedmiot znany wszystkim z codziennego życia, np. szafę i razem nadają mu jak najwięcej ludzkich cech. Osób naprowadza dzieci pytaniami: co szafa robi? gdzie mieszka? kogo lubi? jak spędza czas? jak się zachowuje? itp.

Kto to?

Uczestnicy zabawy  losują kartoniki z różnymi postaciami, (może też być napis), np. królika, króla, czapli, lekarza, pielęgniarki, dziewczynki itp. Każde z dzieci ruchowo lub werbalnie przedstawia daną postać.

Loteryjka obrazkowa

Możemy wykorzystać gotowe loteryjki obrazkowe takie jak  „Misie i rysie-Lotto-Granna", „Gry i zabawy smoka Obiboka” (uwielbiam tę zabawę) „Gdzie jest żabka" lub logopedyczne gry firmy Alexander. Loteryjki dla najmłodszych mają na celu poszerzenie słownika czynnego oraz rozwój percepcji słuchowej. W czasie gry dziecko uczy się mówić poprzez zabawę, ćwicząc jednocześnie spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi i myślenie.

Puzzle

 Aby wykonać samodzielnie puzzle, wystarczą nam stare kalendarze z pejzażami, zwierzętami, bajkami, podwójne egzemplarze zdjęć czy  pocztówki. Można obrazki nakleić na sztywny kolorowy karton i pociąć na dowolne części. Wymieszać i układać.

Wprawki pantomimiczne

Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Osoba prowadząca zaprasza uczestników zabawy do inscenizowania różnych scenek rodzajowych, np. chodzenie po dachu, przechodzenie przez płot, przechodzenie ostrożnie po oblodzonej kładce, wspinanie się na wysoką skałę, chodzenie po kamieniach, dekorowanie tortu, omijanie kałuży itp.

100 określeń

Uczestnicy zabawy próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wyabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na czterech nogach, to kolega ławy… Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać widelec?...

Wymień pięć przedmiotów (zabawa dla większej grupy)

Dzieci ustawione w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy muzyka umilknie, dziecko, które jest w posiadaniu piłki, losuje jedną z liter. Jego zadaniem jest wymienienie pięciu przedmiotów zaczynających się na wylosowaną literę. Piłka krąży dalej po kole. Gdy wróci do dziecka, a ono nie wymieni przedmiotów, daje fant.

Magiczna plama

Każdy z uczestników zabawy otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska kilka kropel tuszu lub farby i przykłada drugą połowę, dokładnie przyciskając. Po rozłożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Próbuje porównać, z czym mu się plama kojarzy. Potem obrysowuje pisakiem wyobrażoną postać, dorysowując inne charakterystyczne elementy postaci.

Zgadnij, co to?

W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do identyfikacji. Za pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i podać, do czego on służy.

Podaj kolejność

Na stoliku leży kilka przedmiotów. Dzieci przyglądają się przedmiotom, zapamiętując ich kolejność. Po czym odwracają się i muszą napisać na kartce albo wymienić w kolejności zapamiętane przedmioty. Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z przedmiotów.

Co się zmieniło?

Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Wybrane dziecko wychodzi z sali , a pozostałe osoby zmieniają coś w swoim wyglądzie (kilkoro dzieci). Po powrocie musi znaleźć różnice w wyglądzie.

Zapamiętaj

Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Wybrana osoba wykonuje jeden prosty ruch, np. kiwa głową. Kolejna powtarza ruch kolegi i dodaje swój. Następna powtarza ruchy kolegów, dodając swój ruch. Zabawę prowadzimy z niewielką ilością osób.

Dopasuj

Dzieci siedzą w kole i przyglądają się sobie. Wybrana osoba odwraca się tyłem do wszystkich. Nauczyciel wskazuje jedną osobę, którą wszyscy będą opisywać (wygląd zewnętrzny). Dziecko stojące tyłem ma odgadnąć, o kogo chodzi.

Kuferek skarbów

Osoba prowadząca zabawę wyciąga z pudełka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.

Bibliografia:

  1. Góralski, „Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia”,Warszawa 1990
  2. Hołyńska, „Zabawy rozwijające mowę dziecka”, Warszawa 1986
  3. Zborowski, „Rozwijanie aktywności twórczej dzieci”, Warszawa 1986

Opracowanie: Barbara Neyman

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Trening umiejętności społecznych ruszył w PPP w Sieradzu

W listopadzie rozpoczął się w PPP w Sieradzu Trening Umiejętności Społecznych. Uczestnikami zajęć są dzieci z klas I-III, mające trudności w funkcjonowaniu społecznym. TUS jest programem do celowego i zaplanowanego uczenia umiejętności społecznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, a dzięki pracy w małej grupie można przećwiczyć i utrwalić je w bezpiecznym środowisku. Podczas spotkań młodzi ludzie będą uczyć się jak radzić sobie w sytuacjach trudnych w szkole, wśród rówieśników. Poznają strategie rozładowywania napięcia i radzenia sobie ze złością. Będą ćwiczyć jak reagować na zaczepki, jak rozpoznać i rozwiązać sytuacje konfliktowe. Trenować będziemy również konstruktywne sposoby wspólnej zabawy…

Wszystkich chętnych do udziału w tej formie grupowej pracy terapeutycznej zapraszamy do kontaktu z nami.

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sieradzu dołącza się do obchodzonego we wtorek 11 lutego 2020 r. Dnia Bezpiecznego Internetu. W sposób szczególny w nadchodzącym tygodniu będziemy uwrażliwiać młodych ludzi na zasady bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez szereg warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych jakie przeprowadzimy w różnych miejscach naszego powiatu. Będziemy się spotykać z dziećmi i młodzież w różnym wieku (nawet z przedszkolakami) wszystko po to, aby zwiększać bezpieczeństwo dziecka w sieci. Media elektroniczne są bezcennym wynalazkiem naszych czasów. Szybka wymiana danych, łatwa komunikacja nawet z najodleglejszym miejscem na świecie, szybki zakupy, ale i całe morze rozrywki jaka czeka na nas w świecie wirtualnym sprawia, że korzystamy z sieci coraz dłużej i coraz wcześniej. Media elektroniczne jednak, mimo wielu swoich zalet są niebezpieczne. Cyberprzemoc, ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienia, wycofanie ze świata rzeczywistego, trudności w komunikacji, zaburzenia emocjonalne, otyłość…. Wszystko jest dla ludzi należy umieć korzystać z dobrodziejstw współczesnego świata. Do tematu wrócimy pisząc kilka słów dla rodziców, tymczasem uciekamy do szkół i przedszkoli

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Rodzice w akcji ….

Kolejna edycja warsztatów „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” rozpoczęła się w murach naszej Poradni. Jest to program profilaktyczny ukierunkowany na podnoszenie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli. Motywem przewodnim zajęć jest hasło: Wychowywać to kochać i wymagać. Warsztaty skierowane są dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Ich głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń. Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod” co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu. Wszystkich chętnych rodziców zapraszamy do kontaktu z nami.

Więcej o programie od samej twórczyni - Joanny Sakowskiej:

https://www.youtube.com/channel/UC7jtxqQwrlxTzf-sqlhmZtQ

oraz na stronie ORE: https://www.ore.edu.pl/2010/04/szkola-dla-rodzicow/