Anna Szczepaniak
Kategoria:

Porady dla Rodziców
dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci

Polscy specjaliści twierdzą, że:

  • dzieci poniżej 3 roku życia w ogóle nie powinny oglądać telewizji
    i korzystać z komputera

  • dzieci od 3 do 7 lat – maksymalnie 30 minut dziennie (3,5 godziny tygodniowo)

  • dzieci w wieku od 7 do 12 lat – maksymalnie ok. 60 minut dziennie.

Dziecko przed komputerem musi mieć limitowany czas

Nie ma znaczenia, czy dziecko siedzi przed komputerem, telefonem, tabletem czy telewizorem – wszystkie te czasy należy sumować jako czas spędzany przed ekranami.

W przypadku
dzieci poniżej 18 miesiąca życia, a nawet 3 lat, włączony telewizor nawet tylko w tle jest złym pomysłem: nadmiar dźwięków i bodźców jest szkodliwy dla dziecka i może prowadzić do nadmiernego pobudzenia i problemów ze snem.

Po 6 roku życia bardzo istotne jest, aby rodzice uczyli dzieci mądrego korzystania z technologii. To dobry moment, żeby rozmawiać z dziećmi o internetowym hejcie,  o pozornej anonimowości w świecie, tłumaczyć, dlaczego zbyt dużo czasu przed ekranem może być niekorzystne dla dziecka.

Jako rodzice musimy pamiętać o tym, że kiedy dziecko przed komputerem spędza zbyt dużo czasu, jest zagrożone m.in.:

  • otyłością

  • zaburzeniami snu

  • zaburzeniami zachowania

  • zaburzeniami mowy "Negatywny wpływ mediów na rozwój językowy dziecka jest (...) dwa razy silniejszy niż pozytywny efekt czytania dzieciom książek” (Spitzer, 2013)

  • słabo rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi

  • zaburzeniami widzenia i słuchu fizycznego oraz fonemowego, spadkiem zdolności percepcyjnych

  • przemocą

  • kłopotami z koncentracją uwagi

  • problemami z nauką

Dzieci mają też po prostu za mało czasu na tradycyjną zabawę i zabawy ruchowe (które mają niezwykle korzystny wpływ na ich rozwój), interakcje z rówieśnikami w rzeczywistym świecie, budowanie więzi z rodzicami i bliskimi. Warto zastanowić się, czy nasze dziecko nie spędza zbyt dużo czasu przed ekranem, a jeśli tak – wprowadzić odpowiednie zmiany.

Dlaczego warto poczekać z zaproszeniem dziecka przed ekran?

Nie obawiaj się, że odwlekając moment, w którym dziecko przed komputerem usiądzie po raz pierwszy, utrudnisz mu naukę korzystania z nowych technologii. Zarówno sprzęty, jak
i programy są bardzo intuicyjne i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości sytuacja ta miała się zmienić. Okazuje, że zwlekanie z puszczeniem dziecku pierwszej bajki czy włączeniem gry, ma swoje zalety. Jakie? Najmłodsi lepiej śpią, nie są przebodźcowani i nie mają problemów z samodzielną zabawą. Wyniki długofalowych badań pokazują, że zbyt długie oglądanie telewizji w młodym wieku, przekłada się na problemy zdrowotne kilka lat później.
U dzieci poniżej 2 roku życia, które mają dostęp do urządzeń mobilnych, specjaliści zauważyli opóźniony rozwój mowy.

Ważne, aby nie korzystać z bajek w celu uspokojenia malucha, ani nie traktować gier
i telewizji jako nagrody. Nim pokażesz dziecku wybrany film lub bajkę, wcześniej sprawdź ją pod kątem montażu (czy nie jest zbyt dynamiczny) oraz treści. Smartfon i tablet powinny mieć ograniczony dostęp do internetu. Pamiętaj też o zapewnieniu dziecku odpowiedniej dawki ruchu oraz proponowaniu innych aktywności, które wpłyną na rozwój jego mózgu
i wyobraźni. Twoja pociecha potrzebuje też czasu na zwykłą, analogową zabawę.

* Źródło badań: naukawpolsce.pap.pl

 

10 Porad dla Rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci:

1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.

Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron (pomocny będzie edukacyjny serwis internetowy – www.sieciaki.pl). Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.

2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.

Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości
w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.

Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.

4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.

Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.

5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.

Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.

Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie,coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.

Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u (www.dyzurnet.pl). Hotline kooperuje również
z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci.

8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.

Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl) Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.).

9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.

Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci (wzory Umów Rodzic-Dziecko znajdziesz na stronie www.dzieckowsieci.pl) oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.

Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

Przydatne strony:

www.sieciaki.pl
www.fdn.pl
www.saferinternet.pl
www.dbi.pl
www.dzieckowsieci.pl
www.helpline.org.pl
www.dyzurnet.pl.

10 zasad higieny cyfrowej scaled

Granie na ekranie infografika 01 scaled

negatywy poziom scaled

Pozytywy poziom scaled

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji będą odbywały się  pod hasłem "Przełamujemy bariery". Zaprasza do udziału w akcji społecznej, której celem jest przypomnienie, że są wśród nas są dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.  Jest to dobra okazja do tego, aby dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, czym jest dysleksja.

Zapraszamy rodziców i nauczycieli, którzy chcą dowiedzieć się więcej o tym czym jest dysleksja, jakie są symptomy oraz jak możemy wspierać dziecko/ucznia z dysleksją, na spotkanie z naszymi specjalistami. Godziny i miejsce konsultacji w informacjach na plakacie.

tydzie dys

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Serdecznie zapraszamy psychologów pracujących w szkołach i przedszkolach na spotkanie grupy konsultacyjnej z psychologami pracującymi w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Spotkanie odbędzie się 26.10.2022 r. w godz. 12.00-15.00 i dotyczyć będzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkołach i przedszkolach. 

grupa wsparcia dla psychologw

Anna Szczepaniak
Kategoria:

afazja

AFAZJA

Rozpoczynamy cykl poświęcony szerzeniu wiedzy o afazji u dzieci

Czym jest afazja? Jakie są jej przyczyny? Kto diagnozuje afazję? Jak pracować z dzieckiem z afazją? I w jaki sposób pomóc dziecku afatycznemu?

Zacznijmy od tego: czym jest afazja?

Afazja to zaburzenie spowodowane uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych i objawia się jako  trudność w nadawaniu i odbieraniu mowy.

Przedrostek „a-” odnosi się do stanu, a więc w tym przypadku braku mowy. Mamy z nim do czynienia w przypadku, gdy mowa się nie wykształca oraz wtedy, kiedy w trakcie procesu rozwojowego lub po jego zakończeniu osoba całkowicie traci zdolność porozumiewania się.

Natomiast rdzeń „fazja” wskazuje na to, że uszkodzenie jest zlokalizowane w ośrodkowym układzie nerwowym.

Określenie dziecięca dodane do pojęcia afazja sugeruje, że uszkodzenie mózgu nastąpiło w czasie trwania procesu rozwojowego.

Przyczyny afazji u dzieci:

  • uwarunkowania genetyczne

  • dysfunkcje ośrodkowego układu nerwowego

  • mikrouszkodzenia mózgu

  • nieprawidłowości, do których doszło w pierwszym trymestrze ciąży (choroby matki w pierwszej połowie ciąży, urazy psychiczne w pierwszej połowie ciąży, zatrucia chemiczne)

  • urazy okołoporodowe

  • choroby dziecka w 1 -3 roku życia - wirusowe, bakteryjne, urazy czaszkowo-mózgowe.

Rodzaje afazji:

  • afazja typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna) czyli wtedy gdy dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę;

  • afazja typu percepcyjnego (sensoryczna) czyli rozumienie mowy otoczenia jest dla dziecka ograniczone, natomiast mowa czynna dziecka jest bardzo agramatyczna i niewyraźna (dziecko posługuje się „swoim” językiem);

  • afazja typu mieszanego (motoryczno-sensoryczna) czyli połączenie obu poprzednich tzn. dziecko nie mówi (lub słabo mówi) oraz nie rozumie mowy otoczenia.

Objawy afazji motorycznej:

  • mówi językiem, którego często nie rozumie otoczenie,

  • powtarzając słowa zniekształca je, nawet proste słowa trudno mu je wypowiedzieć,

  • ma problem z przypominaniem sobie niektórych słów,

  • występują w mowie agramatyzmy,

  • ubogi zasób słownictwa,

  • zniekształcenie wyrazu pomimo prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,

  • zapominanie artykulacji wyrazów już poznanych,

  • zaburzenie składni – utrudnione tworzenie wypowiedzi złożonych,

  • niewykształcenie lub zanik mowy spontanicznej.

 

Zachowane jest:

- rozumienie mowy,

- rozumienie poleceń i adekwatne reagowanie na nie.

Objawy afazji sensorycznej:

  • zaburzenia rozumienia mowy pomimo prawidłowego słyszenia dźwięków mowy,

  • agramatyzmy,

  • wielomówność,

  • bezsensowne odpowiedzi na pytania,

  • niezdolność reagowania na proste polecenia.

 

Zachowane jest:

- zdolność ekspresji mowy.

Objawy afazji mieszanej:

  • znaczne zaburzenia rozumienia mowy,

  • zniekształcona artykulacja przy zachowanej prawidłowej wymowie pojedynczych głosek,

  • zaburzona ekspresja mowy,

  • błędy artykulacyjne,

  • liczne zamiany głoskowe w obrębie wyrazu,

  • nieprawidłowa budowa zdań – zły szyk w zdaniu.

 

Opracowanie: Sylwia Komorowska

 

 

 

Anna Szczepaniak
Kategoria:

20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.
Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa.
W tym roku ten dzień wypada w sobotę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie,
aby świętować Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka później, np. 23. listopada.

Z tej okazji zapraszamy dzieci w wieku 7-9 lat na spotkanie, które odbędzie się
23 listopada 2022 r. w sali 508 na pietrze V w budynku Starostwa Powiatowego w Sieradzu.

Na naszym spotkaniu zostaną poruszone tematy związane z prawami
dzieci ale również ich obowiązkami. Będzie muzycznie, filmowo, plastycznie
a całość zakończy konkurs plastyczny.
Serdecznie zapraszamy do udziału
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sieradzu

Uwaga : Każdy uczestnik przynosi ze sobą apaszkę i dobry humor.

zapraszamy

Anna Szczepaniak
Kategoria:
Black Back to School Photo Collage
Autorem hasła jest człowiek, który osiągnął wiele w dziedzinie, w której sukces nieodmiennie łączy się z pracą i samozaparciem. Był tenisistą. Zmarł w wieku 50 lat, zarażony wirusem HIV w trakcie transfuzji krwi. Dla sportowca ważny jest moment startu i finału, zarówno w kontekście udziału w konkretnych zawodach, jak i przebiegu całej kariery.
Na wynik w ogromnej mierze wpływa dobry start, ale sukces to nie tylko wysokie parametry określające sportowe osiągi – to także poczucie sensu własnych działań. Można więc święcić triumfy po intensywnych treningach, lecz rzadkie chwile wolne od ćwiczeń, zawodów i kontaktów z fanami przeżywać w poczuciu osamotnienia i niewiedzy, jak żyć poza stadionem, bieżnią czy pływackim torem. Dobry start zakłada wizję końca, nie może jednak zabraknąć racjonalnej oceny jej prawdopodobieństwa oraz kosztów realizacji. Jeśli wszystkie te elementy nie zostaną właściwie wyważone, wówczas istnieje ryzyko braku przewidywanych sukcesów lub osiągania ich „za wszelką cenę". W obu przypadkach pojawia się wtedy frustracja, zniechęcenie, zanik sensu działania czy nawet: zanik sensu życia. Prawdopodobieństwo wystąpienia tych konsekwencji jest tym większe, im więcej pracy i wysiłku poświęcono, by zrealizować zamierzenia. Dotyczy to nie tylko sportu, ale każdej sfery ludzkiej aktywności. Jeśli więc masz przed sobą wielkie plany, wspaniałą wizję lub ogromny problem, zacznij od tego, gdzie jesteś. Oceń „tu i teraz" z perspektywy punktu, do którego chcesz dotrzeć. Może się wówczas okazać, że perspektywa jest bardzo daleka, a sukces wydaje się nieosiągalny. Wtedy spójrz blisko, rozejrzyj się wokół, zobacz, czym dysponujesz, by zrobić krok w kierunku odległego celu. Nie zapominając o nim, zastąp go na moment dążeniem mniejszym, będącym jednak w zasięgu możliwości.
Jeśli więc masz zaległości w szkole, przeraża cię ogrom tego, co trzeba nadrobić – naucz się dziesięciu słówek, zrób dwa  zadania, zadzwoń do kolegi, by przedyskutować z nim fragment, z którym masz największy problem, poproś go, by pomógł ci wystartować. Jeśli jesteś z kimś w konflikcie i chcesz go rozwiązać – powstrzymaj się przed kąśliwym komentarzem cisnącym się na usta, ale możliwym do zachowania w myślach. Jeśli unieruchamia cię apatia, zniechęcenie, a nawet rozpacz – wstań, zrób herbatę, zadzwoń do kogoś lub wykonaj wokół siebie drobną, a pożyteczną czynność. Osiągnij tyle, ile jest możliwe w danym momencie. Rozraduj się krokiem do przodu. Zdarza się, że sukces to niewykonanie kroku wstecz. Już powstrzymanie się przed komentarzem, milczenie w sytuacji, gdy słowa mogą zaognić konflikt, to mały krok w kierunku rozwiązania, które być może nigdy w pełni nie nastąpi. Takie zachowanie na ogół obniża  napięcie i zwiększa motywację do dalszych starań na rzecz pojednania.Ty sam jesteś osobą najbardziej kompetentną w określeniu, co należy zrobić, kto może być ci pomocny w konkretnym miejscu i konkretnej sytuacji. Jesteś najlepszym ekspertem diagnozującym możliwości, którymi dysponujesz. Ważne, by je mierzyć w stosunku do bliskiego, realnego zamierzenia. „Zacznij tam, gdzie jesteś, użyj tego, co masz i zrób, co możesz", a sukcesywnie zbliżać się będziesz do dalekosiężnego, dużego celu. Towarzyszyć ci będzie poczucie skuteczności, spełnienia i sensu, nawet, jeśli nie każde zamierzenie w pełni zrealizujesz. A. Putyńska-Walkiewcz

 

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Janusz Korczak powiedział dosadnie: 

"Bo dorosłemu nikt nie powie: 'Wynoś się', a dziecku często się tak mówi. Zawsze jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny. Pędrak, brzdąc, malec, rak - nawet kiedy się nie gniewają, kiedy chcą być dobrzy. Trudno, przyzwyczailiśmy się, ale czasem przykro i gniewa takie lekceważenie." - Janusz Korczak

Polecamy każdemu dorosłemu książkę
„Recepty Starego Doktora-wypisy z dzieł Janusza Korczaka"

IMG 6749