Anna Szczepaniak
Kategoria:

Wrzucamy kolejną porcję dokumentów z propozycjami gier i zabaw oraz pomocy dydaktycznych, które mogą wspomóc rozwój Waszych dzieci, w szczególności tych, które przygodę ze szkołą dopiero zaczną lub są dopiero na jej początku.

Zapraszamy do lektury i oraz wspólnej zabawy i nauki z Waszymi pociechami :)

Gry i zabawy ortograficzne

Jak pomóc dziecku w nauce czytania

Jak przygotować dziecko do nauki w szkole

Jak usprawniać manualnie własne dziecko

Przyczyny trudności w nauce poczatkowej

ZOSTAŃ W DOMU

Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Wrzucamy dwa dokumenty z przydatnymi ćwiczeniami relaksacyjnymi oraz z zabawami rozwijającymi inteligencję. Zapraszamy do pobrania i zapoznania się z nimi.

Ćwiczenia relaksacyjne w nauczaniu - .doc

 

Zabawy rozwijające inteligencję intrapersonalną i interpersonalną - .doc

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Nie tylko „w czasie deszczu dzieci się nudzą…”.

Polecamy Państwu ciekawe strony logopedyczne:

http://www.cwiczenia-logopedyczne.pl/

https://www.mimowa.pl/na-telefon

https://www.printoteka.pl/dl/materials/category/1

https://domologo.pl/

https://www.logotorpeda.com/

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

Przykłady zabaw rozwijających mowę dziecka (dla rodziców, nauczycieli, dzieci...).

Pilot w samolocie
Wybieramy dwoje dzieci. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy, drugie odgrywa rolę kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje samolotem tak, aby ten bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi być skoncentrowany, aby poruszać się między ustawionymi w pomieszczeniu przeszkodami.

Personifikacja – uosobienie przedmiotów

Uczestnicy zabawy wspólnie wybierają przedmiot znany wszystkim z codziennego życia, np. szafę i razem nadają mu jak najwięcej ludzkich cech. Osób naprowadza dzieci pytaniami: co szafa robi? gdzie mieszka? kogo lubi? jak spędza czas? jak się zachowuje? itp.

Kto to?

Uczestnicy zabawy  losują kartoniki z różnymi postaciami, (może też być napis), np. królika, króla, czapli, lekarza, pielęgniarki, dziewczynki itp. Każde z dzieci ruchowo lub werbalnie przedstawia daną postać.

Loteryjka obrazkowa

Możemy wykorzystać gotowe loteryjki obrazkowe takie jak  „Misie i rysie-Lotto-Granna", „Gry i zabawy smoka Obiboka” (uwielbiam tę zabawę) „Gdzie jest żabka" lub logopedyczne gry firmy Alexander. Loteryjki dla najmłodszych mają na celu poszerzenie słownika czynnego oraz rozwój percepcji słuchowej. W czasie gry dziecko uczy się mówić poprzez zabawę, ćwicząc jednocześnie spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi i myślenie.

Puzzle

 Aby wykonać samodzielnie puzzle, wystarczą nam stare kalendarze z pejzażami, zwierzętami, bajkami, podwójne egzemplarze zdjęć czy  pocztówki. Można obrazki nakleić na sztywny kolorowy karton i pociąć na dowolne części. Wymieszać i układać.

Wprawki pantomimiczne

Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Osoba prowadząca zaprasza uczestników zabawy do inscenizowania różnych scenek rodzajowych, np. chodzenie po dachu, przechodzenie przez płot, przechodzenie ostrożnie po oblodzonej kładce, wspinanie się na wysoką skałę, chodzenie po kamieniach, dekorowanie tortu, omijanie kałuży itp.

100 określeń

Uczestnicy zabawy próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wyabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na czterech nogach, to kolega ławy… Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać widelec?...

Wymień pięć przedmiotów (zabawa dla większej grupy)

Dzieci ustawione w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy muzyka umilknie, dziecko, które jest w posiadaniu piłki, losuje jedną z liter. Jego zadaniem jest wymienienie pięciu przedmiotów zaczynających się na wylosowaną literę. Piłka krąży dalej po kole. Gdy wróci do dziecka, a ono nie wymieni przedmiotów, daje fant.

Magiczna plama

Każdy z uczestników zabawy otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska kilka kropel tuszu lub farby i przykłada drugą połowę, dokładnie przyciskając. Po rozłożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Próbuje porównać, z czym mu się plama kojarzy. Potem obrysowuje pisakiem wyobrażoną postać, dorysowując inne charakterystyczne elementy postaci.

Zgadnij, co to?

W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do identyfikacji. Za pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i podać, do czego on służy.

Podaj kolejność

Na stoliku leży kilka przedmiotów. Dzieci przyglądają się przedmiotom, zapamiętując ich kolejność. Po czym odwracają się i muszą napisać na kartce albo wymienić w kolejności zapamiętane przedmioty. Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z przedmiotów.

Co się zmieniło?

Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Wybrane dziecko wychodzi z sali , a pozostałe osoby zmieniają coś w swoim wyglądzie (kilkoro dzieci). Po powrocie musi znaleźć różnice w wyglądzie.

Zapamiętaj

Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Wybrana osoba wykonuje jeden prosty ruch, np. kiwa głową. Kolejna powtarza ruch kolegi i dodaje swój. Następna powtarza ruchy kolegów, dodając swój ruch. Zabawę prowadzimy z niewielką ilością osób.

Dopasuj

Dzieci siedzą w kole i przyglądają się sobie. Wybrana osoba odwraca się tyłem do wszystkich. Nauczyciel wskazuje jedną osobę, którą wszyscy będą opisywać (wygląd zewnętrzny). Dziecko stojące tyłem ma odgadnąć, o kogo chodzi.

Kuferek skarbów

Osoba prowadząca zabawę wyciąga z pudełka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.

Bibliografia:

  1. Góralski, „Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia”,Warszawa 1990
  2. Hołyńska, „Zabawy rozwijające mowę dziecka”, Warszawa 1986
  3. Zborowski, „Rozwijanie aktywności twórczej dzieci”, Warszawa 1986

Opracowanie: Barbara Neyman

Anna Szczepaniak
Kategoria:

"W dobie lęku związanego z pandemią nie zapominajmy o dzieciach i młodzieży. W tym trudnym dla wszystkich okresie zwłaszcza one potrzebują wsparcia dorosłego – pisze wykładowczyni Szkoły Edukacji, psycholog Magdalena Śniegulska."

Poniżej znajdą Państwo kilka dokumentów, w których znajdą Pańswto porady jak można wesprzeć dzieci w tym trudnym dla wszystkich czasie.

1. Koronawirus a dzieci. Jak o tym rozmawiać -    .pdf

3. Zostań w domu - .pdf

2.  Lęk może być pomocny - .pdf

Życzymy miłej lektury. 

Anna Szczepaniak
Kategoria:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sieradzu dołącza się do obchodzonego we wtorek 11 lutego 2020 r. Dnia Bezpiecznego Internetu. W sposób szczególny w nadchodzącym tygodniu będziemy uwrażliwiać młodych ludzi na zasady bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez szereg warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych jakie przeprowadzimy w różnych miejscach naszego powiatu. Będziemy się spotykać z dziećmi i młodzież w różnym wieku (nawet z przedszkolakami) wszystko po to, aby zwiększać bezpieczeństwo dziecka w sieci. Media elektroniczne są bezcennym wynalazkiem naszych czasów. Szybka wymiana danych, łatwa komunikacja nawet z najodleglejszym miejscem na świecie, szybki zakupy, ale i całe morze rozrywki jaka czeka na nas w świecie wirtualnym sprawia, że korzystamy z sieci coraz dłużej i coraz wcześniej. Media elektroniczne jednak, mimo wielu swoich zalet są niebezpieczne. Cyberprzemoc, ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienia, wycofanie ze świata rzeczywistego, trudności w komunikacji, zaburzenia emocjonalne, otyłość…. Wszystko jest dla ludzi należy umieć korzystać z dobrodziejstw współczesnego świata. Do tematu wrócimy pisząc kilka słów dla rodziców, tymczasem uciekamy do szkół i przedszkoli